Kunderne strømmer til Glasekspertens innovative webshop
Kunderne sparer tid og får bedre overblik ved at handle online
En af Nordens største producenter af glas til bygningsformål, Glaseksperten, har på lidt over to år oplevet en markant udvikling i antallet af ordrer på virksomhedens webshop. Årsagen er, at det er meget lettere og væsentligt hurtigere for kunderne at bestille online, og kunderne får et langt bedre overblik over deres ordrer. Webshopløsningen har for nylig resulteret i en 3. plads til Glaseksperten i forbindelse med uddelingen af E-handelsprisen.
Fremtiden i glasbranchen er digital. Det viser udviklingen i antallet af ordrer og omsætning hos Glaseksperten, som kan se en tydelig tendens i salget på virksomhedens avancerede webshop. Andelen af ordrer, der bliver afgivet på webshoppen, er nu på 25 procent mod 14 procent i 2022, og alt tyder på, at udviklingen vil fortsætte i de kommende år. Kunderne efterspørger i stigende grad, at det skal være hurtigt og let at bestille glas, og at de kan afgive ordrer uden for normal arbejdstid. Samtidig får kunderne et langt bedre overblik over deres ordrer, når de handler i webshoppen, som fra 2021 til maj 2024 oplevede en fremgang i omsætningen på cirka 240 procent.
- Vi er positivt overraskede over, at 25 procent af vores ordrer nu bliver afgivet på webshoppen. Når vi taler med kunderne, fortæller de, at de sætter stor pris på den frihed, som webshoppen giver dem. I langt de fleste tilfælde tager det ganske få minutter at indtaste en ordre på webshoppen, og kunderne får øjeblikkeligt en ordrebekræftelse og kan derfor hurtigt lukke en ordre ude hos deres egne kunder og fortsætte med deres arbejde. Efter lanceringen af webshoppen er det også blevet tydeligt, at kunderne gerne vil vente til efter kl. 16 med at indtaste ordrer, fordi de har travlt med andre opgaver indtil da. Antallet af ordrer, der blev afgivet efter kl. 16, steg med 51,5 procent fra 2022 til 2023, og tendensen er fortsat i 2024, siger CEO Jess Gregersen fra Glaseksperten.
På webshoppen kan kunderne benytte Glasekspertens intuitive produktkonfigurator, som gør det let at bestille komplekse glasprodukter på ganske kort tid. Glaseksperten har udviklet en løsning, der markant reducerer risikoen for fejl relateret til præcision og dimensioner. Det giver kunderne større tryghed, når de handler. Samtidig kan kunderne hele tiden se status på ordren – hvornår bliver glasset f.eks. produceret og leveret? Som en meget betydelig sidegevinst har Glaseksperten også konstateret, at antallet af kundehenvendelser på grund af manglende overblik er reduceret markant, hvilket er en betydelig fordel for både kunderne og virksomheden.
- Takket være vores effektive webshop sendes kundernes ordrer direkte i produktion uden behov for manuel håndtering, og den øjeblikkelige ordrebekræftelse medfører, at de hurtigt kan komme videre med at koordinere f.eks. monteringsplaner. Derudover er det en stor fordel, at kunderne får det fulde overblik over deres ordrer. De er aldrig i tvivl om, hvad status er, siger Jess Gregersen.
På grund af Glasekspertens innovative e-handelsløsning opnåede virksomheden for nylig en 3. plads ved Dansk Erhvervs E-handelsprisen 2024 i kategorien i "Bedste B2B-virksomhed med online omsætning under 200 mio. kr."
- Det er vi naturligvis stolte af, men vi er samtidig meget bevidste om, at vi skal fortsætte udviklingen af webshoppen, så den bliver endnu bedre i de kommende år. Fremtidens indkøbere har et mere digitalt mindset, end indkøberne havde for bare nogle få år siden. De skal ikke sidde og snakke en hel masse med os i telefonen, når de skal bestille glas. Vi skal være tilgængelige online hele tiden, og vi har allerede en række ideer til, hvordan vi gør onlinehandelen endnu mere attraktiv for en større del af vores kunder, siger Jess Gregersen.
Glaseksperten har kontinuerligt fokus på, hvordan webshoppen kan optimeres for at imødekomme de forskellige kunders individuelle krav og behov.
Lad os skabe resultater sammen
Vi er klar til at hjælpe dig med at vælge den rigtige glasløsning til netop dit projekt.